16 Φεβρουαρίου 2023

Το φόρεμα τής Κυρά Φροσύνης.

Στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων τού Μουσείου Ακρόπολης, φιλοξενούνται (η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 26 Μάρτη 2023) εβδομήντα παραδοσιακές ελληνικές ενδυμασίες και στολές τού 19ου αι. μ.Χ., από όλο το σύγχρονο ελλαδικό χώρο καθώς και περιοχές τής Μικράς Ασίας και της Κύπρου. Παρουσιάζονται σε μορφή εικόνας / φωτογραφίας σε ύφασμα, αναρτημένες σε πίνακες, με τα περίτεχνα διακοσμητικά τους κεντημένα, στο ύφασμα, από τον Ανατόλι Γεωργίεφ. Τα πρόσωπα είναι σύγχρονων ηθοποιών και οι φωτογραφίες από τον Βαγγέλη Κύρη.

Εξαίρεση αποτελούν αφενός το αντίγραφο τής περίφημης Κυρίας τής Ωξέρ, η οποία εκτίθεται στο Μουσείο τού Λούβρου στο Παρίσι, και συγκρίνεται με πρωτοαρχαϊκά γλυπτά, όπως η Κόρη τής Ελεύθερνας στην Κρήτη, το οποίο αφορά ενδυμασία δυόμιση και χιλιάδων χρόνων πίσω (*) αφετέρου το πρωτότυπο ένδυμα τής Κυρά Φροσύνης, το οποίο φιλοξενείται μες σε κλειστό γυάλινο προστατευτικό (το οποίο είναι υπεύθυνο για τις αντανακλάσεις, στις εικόνες που ακολουθούν, των πινάκων από τους τοίχους γύρω του αλλά και της ενδυμασίας τής Κυρά Φροσύνης):




























 
Το γλυπτό βρέθηκε σε μια αποθήκη στο Μουσείο της Ωξέρ, κοντά στο Παρίσι, το 1907, όταν - κατά τύχη - τo πρόσεξε ένας επιμελητής από το Λούβρο. Το άγαλμα χρονολογείται στη Μέση Δαιδαλική περίοδο (γύρω στα 640 π.Χ.), που έλαβε το όνομά της από τον μυθικό γλύπτη Δαίδαλο και αποτελεί το καλύτερα διατηρημένο γλυπτό αυτής της περιόδου παγκοσμίως.

Απεικονίζεται είτε μια Κόρη (νεαρή γυναίκα), είτε μια αρχαϊκή θεά, ίσως η θεά Περσεφόνη. Σε όρθια στάση, το αριστερό της χέρι είναι κατά μήκος του σώματος, ενώ το δεξί είναι λυγισμένο στο στήθος σε χειρονομία, ίσως, προσευχής. Έχει τη στενή μέση μιας Μινωικής - Μυκηναϊκής θεάς, που φορεί πέπλο, με φαρδιά ζώνη και επίβλημα στους ώμους. Τα στιλιζαρισμένα μαλλιά της δείχνουν αιγυπτιακή επιρροή. Στο ωοειδές σε σχήμα πρόσωπο, διαγράφεται το ήρεμο και ανεπαίσθητο χαμόγελό της, το οποίο πλησιάζει στο «αρχαϊκό μειδίαμα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: