15 Οκτωβρίου 2019

[στους πρώην Σ.Σ. Διονύσου και Στροφυλίου Κηφισιάς 12.10.2019]

Το 1897 η Αγγλική εταιρία GRECIAN MARBLES ‘Μάρμορ’ LTD αγόρασε από τον Ιάκωβο Στάινερ τα λατομεία μαρμάρου στη βόρεια πλευρά τής Πεντέλης και, προκειμένου να μεταφέρει τα μάρμαρα στην Αθήνα, αποφασίζει να κατασκευάσει, με τη συνδρομή τής Εταιρίας Σιδηροδρόμων Αθηνών, σιδηροδρομική γραμμή από το Διόνυσο αττικής μέχρι την περιοχή Στροφυλίου στην Κηφισιά.
Η σιδηροδρομική γραμμή είχε μήκος 9,2 χλμ., η στρώση μεταξύ των γραμμών έγινε με μαρμάρινα θραύσματα! (παγκόσμια πρωτοτυπία), οι γραμμές είχανε πλάτος 1 μ. και ήτανε χαλύβδινες με μεταλλικές τραβέρσες.
Στα όρια τής σιδηροδρομικής γραμμής, στο Διόνυσο αττικής και την περιοχή Στροφυλίου Κηφισιάς, κατασκεύασε δυο Σιδηροδρομικούς Σταθμούς. Ενδιάμεσοι σταθμοί δεν κατασκευάστηκαν, ούτε πραγματοποιούνταν στάσεις.
Σε αυτόν του Διονύσου, που σήμερα είναι ερειπωμένος, λαμβάνουνε χώρα υπαίθριες θεατρικές κ.α. παραστάσεις ενώ αυτός του Στροφυλίου Κηφισιάς βρίσκεται περιτειχισμένος σε ιδιόκτητο χώρο, στη συμβολή των οδών Στροφυλίου και Εμ. Μπενάκη. Σημειώνεται ότι στο χώρο τού πρώην Σ.Σ. Διονύσου υπάρχει υπαίθριο ανοιχτό πάρκο μαρμάρινων αγαλμάτων. 
Τα μάρμαρα μεταφερόντουσαν νύχτα, η χρονική διάρκεια τής φόρτωσης τους δεν επιτρεπότανε να ξεπερνά τα 45 λεπτά τής ώρας, ενώ στο Στροφύλι γινόταν αλλαγή τής ατμομηχανής και συνεχίζανε προς το Σ.Σ. Αττικής όπου αποθηκευόντουσαν σε εγκαταστάσεις τού Μιχαήλ Βόδα.
Από εκεί είτε διακινούνταν στην εσωτερική αγορά είτε κατευθυνόντουσαν σιδηροδρομικά προς το λιμάνι τού Πειραιά για να εξαχθούν.
Η σιδηροδρομική γραμμή λειτούργησε από την 17η Οκτώβρη 1899 μέχρι τα τέλη τού 1914 οπόταν σταμάτησε λόγω του Α’ΠΠ. Επαναλειτούργησε το 1922 από τον Σκωτσέζο Θωμά Μπόμαν, που στο μεταξύ είχε αγοράσει τα λατομεία στη βόρεια πλευρά τής Πεντέλης, μέχρι το 1931. Ήδη από το 1925 ο Μπόμαν είχε εγκαταλείψει τα εν λόγω λατομεία και εγκατέστησε νέα λατομεία εξόρυξης μαρμάρου στη νοτιοανατολική πλευρά τού Διονυσοβουνίου (ή Σταματοβουνίου παλαιότερα ή Ικάριου όρους στην αρχαιότητα) στην περιοχή τής Ραπεντώσας.
Λόγω του βαθιού ρέματος που υπάρχει μεταξύ των δύο βουνών: Πεντέλης και Διονυσοβουνίου, και της εμφάνισης αξιόπιστων αυτοκίνητων φορτηγών μέσων μεταφοράς η σιδηροδρομική γραμμή εγκαταλείφθηκε.
Ο Μπόμαν κατόπιν εκποίησε τις σιδηροτροχιές στην περιοχή Διονύσου ενώ το 1950 κάτοικοι και όχι μόνο των γύρω περιοχών πήρανε (ξεχαρβαλώσανε για την ακρίβεια) τα υπόλοιπα τμήματά της, μέχρι το Στροφύλι.
Σημειώνεται ότι μεταξύ τού 1907 και του 1911 είχανε καθιερωθεί και επιβατικά δρομολόγια μεταξύ Στροφυλίου και Διονύσου αλλά λόγω τού μικρού ενδιαφέροντος σταμάτησαν.  

Το ανωτέρω κείμενο με βάση το άρθρο: mixanitouxronou.gr.

Ο Πρώην Σ.Σ. Διονύσου:























Εικόνες από το πάρκο των αγαλμάτων:


































Ο πρώην Σ.Σ. Στροφυλίου Κηφισιάς:





Δεν υπάρχουν σχόλια: