Διαβάστε ή κατεβάστε (σε μορφή pdf), ακολουθώντας το σύνδεσμο εδώ, το εκατοστό πέμπτο βιβλίο της σειράς "εν καινώ" των 24Γραμμάτων, την ποιητική συλλογή του Ντέμη Κωνσταντινίδη με τίτλο: "Εφημερόπτερα".
Τη ζωή που τόσο ωραία
Μπορούσε να 'ναι
Βλάκες αφήσαμε
Χίλιους δυο διάολους
Να μας τη φάνε.
ΧΙΛΙΕΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΙΔΟΥΣ [Απόστολος Θηβαίος]
ΝΤΕΜΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, Η ΘΕΑ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΟΠΤΕΡΩΝ
Αυτό είναι το τελευταίο είδος μιας μεγάλης σειράς μορφών. Οι τελευταίες μελέτες θ΄ αποκάλυψουν θρυλικά πράγματα γι΄ αυτήν ακριβώς την περίοδο. Τα εφημερόπτερα βεβαίως συνιστούν κοινό τόπο όλων των εποχών, αν και σε τούτη την εποχή η παρουσία τους είναι τουλάχιστον έκδηλη. Το συγκεκριμένο είδος θα μπορούσε να συμπεριλάβει στους κόλπους του πράγματα με όψη ποιημάτων πυροβολισμών.
Δεν πάνε λίγες μέρες που οι νεκροί της γαλλικής εφημερίδας σημείωναν πως ένα σκίτσο δεν διαθέτει παρά μια και μόνη ευκαιρία, μιας και μόνης εκπυρσοκρότησης. Ο Κωνσταντινίδης τέτοια ποιήματα φτιάχνει, ποιήματα που αρκούν για μια αποκλειστική ανάγνωση, ποιήματα που αφήνουν μια εντύπωση αφορμή για να εξακολουθεί η ποίηση να συμβαίνει μ΄ όλη τη μεγαλοπρέπεια ενός φαινομένου που διαφεύγει των ορίων του ίδιου του ποιήματος.
Λησμόνησα να σας πω πως τα εφημερόπτερα αφήνουν κραυγές σε πρώτο ενικό ή πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, έτσι που να μας αφορούν τις πιο απλές και καθημερινές στιγμές. Ο ποιητής Ντέμης Κωνσταντινίδης δεν γράφει με σκοπό τη διάρκεια ή τη διαχρονικότητα. Ολόκληρη η συλλογή αυτού του σπάνιου είδους ποιημάτων, προφορικών όπως προδίδουν τα σκόρπια σημεία στίξεως συνιστά ένα αποκλειστικό καρέ της κοινωνικής ιστορίας μας. Τα εφημερόπτερα τιμούν στο ακέραιο τ΄ όνομά τους, υπακούοντας πρόθυμα και συνωμοτικά στην παραδεκτή συνθήκη των εξωφρενικών ρυθμών της ζωής.
Η ουσία του πράγματος, όμως, ό,τι δηλαδή συλλαμβάνουν οι ζωγράφοι στις αερογέφυρες της ποίησης είναι πρωτίστως τοπία ιδεολογικής φύσεως. Το τέχνασμα του Κωνσταντινίδη επιφέρει μια καταλυτική σημασία στην όλη πλοκή των γεγονότων. Υπακούοντας στις ρυθμικές απαιτήσεις της επικαιρότητας, διατυπώνοντας ειρωνικά με μια αντιστρόφως ανάλογη σημασία αυτή την αυτόνομη γενιά των ποιημάτων που εκπληρώνουν την πολυπόθητη οικονομία του λόγου, διασώζονται ολόκληρα τοπία από την έξαλλη διαδρομή των καιρών μας. Τα ποιήματα του Ντέμη Κωνσταντινίδη επιβεβαιώνουν το ερεθισμένο αισθητήριο ενός δημιουργού που μ΄ευστροφία αντιλαμβάνεται τα παμπάλαια σύμβολα και την επίδρασή τους στα όνειρα, την καθημερινή μας ομιλία, την τέχνη.
Δεν πάνε λίγες μέρες που οι νεκροί της γαλλικής εφημερίδας σημείωναν πως ένα σκίτσο δεν διαθέτει παρά μια και μόνη ευκαιρία, μιας και μόνης εκπυρσοκρότησης. Ο Κωνσταντινίδης τέτοια ποιήματα φτιάχνει, ποιήματα που αρκούν για μια αποκλειστική ανάγνωση, ποιήματα που αφήνουν μια εντύπωση αφορμή για να εξακολουθεί η ποίηση να συμβαίνει μ΄ όλη τη μεγαλοπρέπεια ενός φαινομένου που διαφεύγει των ορίων του ίδιου του ποιήματος.
Λησμόνησα να σας πω πως τα εφημερόπτερα αφήνουν κραυγές σε πρώτο ενικό ή πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, έτσι που να μας αφορούν τις πιο απλές και καθημερινές στιγμές. Ο ποιητής Ντέμης Κωνσταντινίδης δεν γράφει με σκοπό τη διάρκεια ή τη διαχρονικότητα. Ολόκληρη η συλλογή αυτού του σπάνιου είδους ποιημάτων, προφορικών όπως προδίδουν τα σκόρπια σημεία στίξεως συνιστά ένα αποκλειστικό καρέ της κοινωνικής ιστορίας μας. Τα εφημερόπτερα τιμούν στο ακέραιο τ΄ όνομά τους, υπακούοντας πρόθυμα και συνωμοτικά στην παραδεκτή συνθήκη των εξωφρενικών ρυθμών της ζωής.
Η ουσία του πράγματος, όμως, ό,τι δηλαδή συλλαμβάνουν οι ζωγράφοι στις αερογέφυρες της ποίησης είναι πρωτίστως τοπία ιδεολογικής φύσεως. Το τέχνασμα του Κωνσταντινίδη επιφέρει μια καταλυτική σημασία στην όλη πλοκή των γεγονότων. Υπακούοντας στις ρυθμικές απαιτήσεις της επικαιρότητας, διατυπώνοντας ειρωνικά με μια αντιστρόφως ανάλογη σημασία αυτή την αυτόνομη γενιά των ποιημάτων που εκπληρώνουν την πολυπόθητη οικονομία του λόγου, διασώζονται ολόκληρα τοπία από την έξαλλη διαδρομή των καιρών μας. Τα ποιήματα του Ντέμη Κωνσταντινίδη επιβεβαιώνουν το ερεθισμένο αισθητήριο ενός δημιουργού που μ΄ευστροφία αντιλαμβάνεται τα παμπάλαια σύμβολα και την επίδρασή τους στα όνειρα, την καθημερινή μας ομιλία, την τέχνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου