19 Ιανουαρίου 2023

[στο Σιν Πάλη, στον Υμηττό, 18.01.2023]

Στις ανατολικές παρυφές τού Υμηττού, δυτικά τού Κορωπιού, βόρεια τού μακρόστενου λόφου Ζυγοράχη, στη θέση 37°56’00’’N 23°48’27’’E, η περιοχή έχει το περίεργο τοπωνύμιο «Σιν Πάλη» ή «Σιν Πάλι».
Το εν λόγω τοπωνύμιο, όπως προκύπτει από το κείμενο, στο τέλος τής παρούσας ανάρτησης, είναι παραφθορά τού «Αγίου Παύλου» στα λατινικά, Sanctus Paulus, και σχετίζεται με το ταξίδι τού Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα. Στην υπόψη περιοχή φέρεται να κατάφυγε διωγμένος από τους αρχαίους Αθηναίους, μετά την ομιλία του στην Πνύκα. Εκεί αργότερα χτίστηκε εξωκκλήσι, προς τιμή τού Αγίου Παύλου, ερείπια από το οποίο σώζονται και αναδειχτήκανε μετά από ενέργειες τού «Επιμορφωτικού  Συλλόγου Κορωπίου».

Ακολουθούν εικόνες από τη διαδρομή, η οποία έχει σημειωθεί στο χάρτη από τη wikimapia που προηγείται των εικόνων (σημείο αφετηρίας και επιστροφής ήταν η διασταύρωση τής οδού Αγ. Γεωργίου με τη λεωφόρο Δημοσθένους, κοντά στον Ι.Ν. Αγ. Ανδρέα και το αρχαίο νυμφαίο Χαλιδούς).


Λίγο μετά την ανατολή, με τον ήλιο να «παλεύει» με τα σύννεφα πάνω από το όρος Μερέντα (ανάρτηση τής 26.02.2021 και της 31.10.2021):


















Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς «Σιν Πάλη». Στην πρώτη εικόνα ό,τι απόμεινε από μια παλιά υπαίθρια στάνη:



















Μια αναβαθμίδα κοντά στο ερειπωμένο εξωκκλήσι:


















Μια γούρνα σμιλευμένη στο βράχο:


















Ένα τοιχίο (ξερολιθιά) δίπλα στο ερειπωμένο εξωκκλήσι:



















Το εξωκκλήσι:




















Κατόπιν συνέχισα νότια / νοτιοδυτικά στο μονοπάτι μέχρι το δασικό χωματόδρομο – δίπλα στο σημείο συνάντησης του με το δασικό χωματόδρομο υπάρχουν αρκετές παλιές στάνες – ο οποίος κινείται βόρεια τού λόφου «Ζυγοράχη»:



















Επέστρεψα μέσω του μονοπατιού που διατρέχει το λόφο «Ζυγοράχη». Το video που ακολουθεί από την κορυφή του:

----

Το κείμενο που ακολουθεί από την ιστοσελίδα: mthymettosgreece.com.

Ο λαογράφος – συγγραφέας Γιάννης Πρόφης στην ομιλία του στην διημερίδα «Κορωπί – Υμηττός: Συνοδοιπόροι στο χρόνο, Κορωπί 2012» ανέφερε τα εξής:

Το εξωκλήσι ήταν ήδη ερείπιο επί τουρκοκρατίας και μέχρι το τέλος του 20ου αι. στη θέση του φαινόταν μόνο ένας μεγάλος σωρός από πέτρες (γκομοράδα). Επειδή υπήρχε αμφιβολία αν πράγματι εκεί βρισκόταν η θέση του ναού, ο Επιμορφωτικός Σύλλογος Κορωπίου διοργάνωσε δύο εθελοντικές εξορμήσεις, που απαρτίζονταν από 15 περίπου μέλη του τις Κυριακές 6 και 13 Μαΐου 1990, προκειμένου να εξακριβωθεί το βάσιμο της παράδοσης. Η ομάδα αυτή μετακίνησε τότε όλες τις πέτρες, που είχαν ρίξει κατά καιρούς οι ιδιοκτήτες των γύρω ορεινών χωραφιών, και έτσι αποκαλύφτηκε το κυκλικό ιερό και το εν μέρει κατεστραμμένο πλακόστρωτο δάπεδο του εξωκλησιού, που έχει συνολικές διαστάσεις περίπου 10 Χ 5 μ. Το εξωκλήσι φαίνεται ότι διέθετε και νάρθηκα μήκους 3,5 μ. Σε απόσταση 2 μ. από τη ΝΔ γωνία υπάρχει υπόγειο χτιστό πιθάρι βάθους 1 μ. περίπου που χρησίμευε πιθανώς ως δεξαμενή νερού. 

Σχετικά με το εξωκλήσι, υπάρχει ενδιαφέρουσα τοπική παράδοση με δύο παραλλαγές:

α) Ότι εκεί διανυκτέρευσε ο απόστολος Παύλος πριν πάει στην Αθήνα, κυνηγημένος από τους κατοίκους του χωριού Φιλιάτι (51 μ.Χ.). Ο Παύλος, σύμφωνα και με τις Πράξεις των Αποστόλων (Κεφ. 17, § 14), ήρθε από τη Βέροια της Μακεδονίας στην Αθήνα δια θαλάσσης, χωρίς να  καθορίζεται  πού  ακριβώς  αποβιβάστηκε.  Μια  υπόθεση  είναι  να  αποβιβάστηκε  στο  Πόρτο Ράφτη. Από εκεί λοιπόν ο Παύλος ξεκίνησε πεζός για την Αθήνα, χρησιμοποιώντας τη συντομότερη διαδρομή, που ήταν  αρχικά η Στειρία Οδός (Πόρτο Ράφτη – Μαρκοπούλου) και στη συνέχεια η Σφηττία Οδός, δηλ. το διάσελο του Υμηττού, σημερινή Ντούκα. Αυτή τη θαλάσσια διαδρομή χρησιμοποιούσαν εξάλλου κατά την αρχαιότητα και οι ίδιοι οι Αθηναίοι.

β) Ότι ο απόστολος Παύλος έμεινε στην τοποθεσία όπου το εξωκλήσι για αρκετές μέρες, για να κρυφτεί από τους Αθηναίους, που τον καταδίωξαν μετά το λόγο του στην Πνύκα, επειδή κήρυξε τη νέα θρησκεία. Για τους λόγους αυτούς οι κάτοικοι του Σφηττού ή του Φιλιάτι μετά από πολλά χρόνια έφτιαξαν προς τιμή του αυτό το εξωκλήσι. Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι οι Πράξεις των Αποστόλων δεν αναφέρουν ότι ο Παύλος εδιώχθη από τους Αθηναίους, αν και φαίνεται καθαρά ότι δεν έτυχε καλής υποδοχής. Όσον αφορά τις πιο πάνω παραδόσεις, απλώς παρατηρούμε ότι την εποχή εκείνη στην περιοχή του σημερινού Κορωπίου υπήρχε η πόλη του Σφηττού και όχι το πολύ μεταγενέστερο Φιλιάτι. Παρατηρούμε επίσης ότι ναι μεν δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να τις επιβεβαιώνει, ωστόσο κινούνται μέσα σε λογικά πλαίσια και θα μπορούσαν να μην απέχουν από την πραγματικότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: