22 Ιουνίου 2023

Δυνατότητες [Maria Wisława Anna Szymborska, μετ. Νίκος Λάζαρης]


ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ

Προτιμώ τις κινηματογραφικές ταινίες.
Προτιμώ τις γάτες.
Προτιμώ τις βελανιδιές κατά μήκος του ποταμού Βάρτα.
Προτιμώ τον Ντίκενς από τον Ντοστογιέφσκι.
Προτιμώ να μου αρέσουν οι άνθρωποι,
από το ν’ αγαπώ την ανθρωπότητα.
Προτιμώ να έχω μαζί µου βελόνα και κλωστή,
για ώρα ανάγκης.
Προτιμώ το πράσινο χρώμα.
Προτιμώ να μην ισχυρίζομαι
ότι η λογική φταίει γειά όλα.
Προτιμώ τίς εξαιρέσεις.
Προτιμώ να φεύγω νωρίς.
Προτιμώ να συζητώ με τους γιατρούς γι’ άλλα θέµατα.
Προτιμώ τις παλιές, λεπτοδουλεμένες εικονογραφήσεις.
Προτιμώ τον παραλογισμό να γράφει κανείς ποιήματα,
από τον παραλογισµό να μη γράφει.
Προτιμώ, όσον αφορά την αγάπη, αόριστες επετείους
που μπορούν να εορτάζονται κάθε μέρα.
Προτιμώ τους ηθικούς ανθρώπους
που δεν μου υπόσχονται τίποτα.
Προτιμώ την πολυμήχανη καλοσύνη,
από την εύπιστη εκδοχή της.
Προτιμώ τη γη χωρίς στρατιωτικές στολές παραλλαγής.
Προτιμώ τούς κατακτημένους λαούς, από τους κατακτητές.
Προτιμώ να διατηρώ μερικές επιφυλάξεις.
Προτιμώ την κόλαση του χάους από την κόλαση της τάξης.
Προτιμώ τα παραμύθια των αδελφών Γκριμ,
από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.
Προτιμώ τα φύλλα χωρίς άνθη, από τα άνθη χωρίς φύλλα.
Προτιμώ τούς σκύλους
που δεν τους έχουν κόψει την ουρά.
Προτιμώ τα φωτεινά μάτια, γιατί τα δικά µου είναι σκοτεινά.
Προτιμώ τα συρτάρια των γραφείων.
Προτιμώ πολλά πράγματα πού δεν έχω αναφέρει εδώ,
απ’ όσα πράγματα έμειναν ανείπωτα.
Προτιμώ τα μηδενικά που δραπετεύουν,
από αυτά πού φυλακίζονται πίσω από έναν αριθμό.
Προτιμώ τον χρόνο ζωής των εντόμων,
από τον χρόνο ζωής των άστρων.
Προτιμώ να χτυπάω ξύλο – προληπτικά.
Προτιμώ να μη ρωτάω πόσο ακόμη και πότε.
Προτιμώ να έχω κατά νου τη δυνατότητα
η ύπαρξη να έχει τους δικούς της λόγους
να υπάρχει.


Από το δεύτερο τεύχος του λογοτεχνικού περιοδικού "Αντίλογος", άνοιξη 2023



Δεν υπάρχουν σχόλια: