22 Απριλίου 2024

[στην Κιάφα Μπόρσι, στην Πάρνηθα, 21.04.2024]

Η Κιάφα (< αλβανική λέξη qafë: λαιμός) Μπόρσι (τοπωνύμιο συνηθισμένο σε περιοχές στον ελλαδικό χώρο, στον οποίο κατοικούν αρβανίτες καθώς και στην Αλβανία) βρίσκεται κάπου στο μέσο τής βορειοδυτικής Πάρνηθας και προσεγγίζεται πεζή από το Βούντημα Αυλώνα, από το οποίο απέχει πάνω από 7,5 χλμ., ή από το οροπέδιο Σκουρτών, από το οποίο απέχει πάνω από 9 χλμ., ή από το Παλαιοχώρι Πάρνηθας, από το οποίο απέχει πάνω από 12 χλμ. (μέσω Διάσελου Πανός και Ντράσιζας) ή από την Πηγή Φυλής, από την οποία απέχει πάνω από 10 χλμ. (ακολουθώντας το δασικό χωματόδρομο) ή τέλος από το μονοπάτι στην κοίτη ρέματος, το οποίο ξεκινά από την παλιά Ε.Ο. Αθηνών-Σκουρτών-Θήβας, μεταξύ των ορεινών όγκων Βουνό Φυλής και Λέντριζας, συνεχίζει ως χωματόδρομος και φτάνει στην περιοχή Κλημέντι συναντώντας το δασικό χωματόδρομο που έρχεται από Πηγή Φυλής και μεταξύ άλλων πάει προς Ράχη Καραμανλή ή Κιάφα Μπόρσι κ.λπ.

Το πρωινό τής 21ης Απρίλη 2024, ξεκινήσαμε από το σημείο που ο δασικός χωματόδρομος, που ανεβαίνει από την Πηγή Φυλής, διακλαδίζεται σε τρείς: αυτόν που ανεβαίνει στο πυροφυλάκιο Φυλής στο Μάλι Τέρι, αυτόν που κινείται νοτιοανατολικά προς Σπήλαιο Πανός κ.λπ. και αυτόν, τον οποίο ακολουθήσαμε, προς το Κλημέντι (σε μια οικεία διαδρομή).
Όλη η διαδρομή έχει σημειωθεί στο χάρτη από τη wikimapia:

Από το Κλημέντι συνεχίσαμε βόρεια και φτάνοντας ανατολικά τής Ράχης Καραμανλή, στο σημείο που βρίσκεται πεσμένο πυροφυλάκιο, είχαμε δύο επιλογές: να πάρουμε το δασικό χωματόδρομο (αρχικά προς τα βορειοανατολικά) ή να κατεβούμε το μονοπάτι προς τα βόρεια. Αποφασίσαμε να κατεβούμε το μονοπάτι (και να αφήσουμε για την επιστροφή το χωματόδρομο, ο οποίος έχει ήπιες κλήσεις διαγράφοντας μεγάλο κύκλο). Η διαδρομή γίνεται στο αναγεννημένο από τη φωτιά τού 2007, άβατο εκτός μονοπατιού, πανέμορφο, δάσος πεύκων, κουμαριών, πουρναριών, βελανιδιών κ.λπ. Το μονοπάτι καταλήγει στην Κιάφα Μπόρσι (στο ενδιάμεσο πάντως υπάρχουνε 2,3 σημεία που επιτρέπουνε να ανέβει κάποιος στο δασικό χωματόδρομο).
Ακολουθούν εικόνες:

-το video, από μια πολύ όμορφη λάκκα:
-το σημείο που το μονοπάτι διασταυρώνεται με το ρέμα Μπαλικέμπα:

---

-στο βάθος η Κιάφα Μπόρσι με το εκκλησάκι Αγ. Παρασκευής:

-σημάδια από την  προ 17 χρόνων φωτιά:

Ακολουθούν εικόνες από την Κιάφα Μπόρσι, το εκκλησάκι Αγ. Παρασκευής, το ένα από τα δυο παλιά γκρεμισμένα κτίσματα από ξερολιθιά στα οποία θα διαμένανε, τους ανοιξιάτικους, καλοκαιρινούς και πρώτους φθινοπωρινούς μήνες, βοσκοί (ίσως σαρακατσάνοι όπως λίγα χιλιόμετρα ανατολικά, στη Ντράσιζα) και μια φιλική και πεινασμένη αλεπού, που δεν δίστασε να μας φιλοξενήσει στο χώρο τού Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής, αφού έλεγξε τις προθέσεις μας. Αν υποθέσουμε, βάσιμα, ότι δεν θα έτυχε να περνά αλλά ότι θα κινείται στην περιοχή, ας ελπίσουμε να σεβαστούν όλοι οι πεζοπόροι τη φιλική της συμπεριφορά.

Αφού χαιρετήσαμε τη φίλη μας (σ.σ. η οποία, όταν κατάλαβε ότι φεύγαμε, μύρισε τα σημεία που είχαμε καθίσει ίσως για να μας θυμάται, αν περάσουμε πάλι, καλύτερα) ανεβήκαμε στην Πηγή Μπόρσι, από όπου η Κιάφα Μπόρσι φαίνεται πολύ καλά, όπως και οι ορεινοί όγκοι δυτικά τής Πάρνηθας μέχρι πέρα τον Κιθαιρώνα, τον Ελικώνα, τον Παρνασσό κ.λπ. …

…και επιστρέψαμε μέσω τού δασικού χωματόδρομου, που πρόσφερε όμορφη θέα.
-η Πηγή Φάλκο:

-η Πηγή Μαυρομύτη:

-μεταξύ άλλων διακρίνεται, κάτω, η λάκκα του πρώτου video και από πάνω της η Ράχη Καραμανλή: