10 Νοεμβρίου 2021

[στο αρχαίο Τείχος Δέμα, στο Ποικίλο όρος, 05.11.2021]

Αναφορά για το αρχαίο τείχος «Δέμα» είχαμε κάνει και πριν τρία χρόνια. Στο παρόν παρουσιάζουμε εικόνες από όλη τη διαδρομή του, μήκος 480 περίπου μ., πάνω στο Ποικίλο όρος μέχρι των ορίων εγκαταστάσεων λατομείου όπου, λόγω της δραστηριότητας του αλλά και της κατασκευής τής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω, διακόπτεται η συνέχειά του. 
Το σημαντικότερο πάντως μέρος του, 2.100 περίπου μ. μήκους, βρίσκεται δυτικά τής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω, όπου κινείται δίπλα, στα όρια, στο χώρο τού ΧΥΤΑ καταλήγοντας δυτικά τού Οικισμού εργατικών κατοικιών «Γεννηματάς». Εάν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης θα παρουσιάσουμε εικόνες μελλοντικά (από το αρχαίο τείχος).
Να θυμίσουμε ότι η ονομασία «Δέμα» είναι μεταγενέστερη της κατασκευής του και προήλθε από το ότι «έδενε» την Πάρνηθα (όπου βρίσκεται το βόρειο άκρο του – τα βορειότερα σωζόμενα τμήματά του βρίσκονται δίπλα στον οικισμό «Γεννηματάς», πάνω από τη σήραγγα «Μαύρη Ώρα» στην «Αττική Οδό») με το Ποικίλο Όρος (όπου βρίσκεται το νότιο άκρο του). Κατασκευάστηκε, περί το 400 π.Χ., αμέσως μετά το διώξιμο των τριάκοντα τυράννων από τον Θρασύβουλο, έτσι ώστε να προφυλάσσει την αρχαία Αθήνα από τις εισβολές των πελοποννήσιων κ.λ.π. οι οποίες γινόντουσαν από το πέρασμα μεταξύ Πάρνηθας και Ποικίλου Όρους.   
Η διαδρομή που ακολουθήσαμε ξεκίνησε από το χώρο parking δίπλα στο θέατρο Πέτρας και το χώρο αναψυχής Terra Petra και σημειώνεται στο χάρτη από τη wikimapia που προηγείται των εικόνων.


















Οι πρώτες τρεις εικόνες από τη μέρος τής διαδρομής στις ανατολικές πλαγιές τού Ποικίλου όρους και την κορυφογραμμή με την (πρόσφατη) πέτρινη κατασκευή.




















Οι υπόλοιπες ληφθήκανε κατεβαίνοντας την πλαγιά δίπλα - όπου επέτρεπε η βλάστηση - στο αρχαίο Τείχος. Να σημειώσουμε στο τμήμα τού τείχους, που κινείται παράλληλα στην εμπορική σιδηροδρομική γραμμή Ικόνιο - Ασπρόπυργος, είχαν το τοποθετηθεί σακιά με άμμο για να αποφευχθεί η φθορά τού σωζόμενου τείχους, πάνω από το όρυγμα από το οποίο περνά η εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή.      




























   

Δεν υπάρχουν σχόλια: